پیش بینی رشد جهانی تقاضای متانول
بازارهای بین المللی در سال های آتی همچنان شاهد تداوم تقاضا برای متانول خواهند بود.

تاریخ انتشار: شنبه 1 تیر 1398

لینک کوتاه :


: 1388

به گزارش خبرنگار نیپنا ، محمد ابراهیم یوسف زادگان عضو هیات مدیره موسسه متانول و آمونیاک آینده امروز چهارشنبه(29 خرداد ماه) در نخستین همایش متانول و زنجیره ارزش اظهار کرد: دورنمای تقاضا برای متانول بر اساس گزارش متانکس ۷ درصد رشد داشته است و در سه سال آینده نیز ۶.۵ درصد رشد خواهد داشت و برای افزایش تولیدات متانول کشور با ایجاد طرح های جدید و بازار مصرف نگرانی خاصی وجود ندارد و در آینده MTO یا تکمیل زنجیره متانول از جایگاه بالایی برخوردار خواهد شد. تا سال ۲۰۰۷ تنها از متانول به عنوان ماده شیمیایی استفاده می شد اما از آن سال به بعد تکمیل زنجیره متانول و پروژه های MTO (متانول به الفین) ،MTP(متانول به پروپیلن)و همچنین استفاده از متانول به عنوان سوخت  در نظر گرفته شده که بر اساس تحقیقات واحد MTO بسیار سودآور است.

وی افزود: در جهان بطور کلی متانول از منابع مختلف تولید می شود که شامل ۶۵ درصد از گاز طبیعی، ۳۵ درصد از زغال سنگ و کمتر از یک درصد از بایومس است.

یوسف زادگان در مورد استفاده از متانول در بخش سوخت گفت: در آینده نه چندان دور از متانول در بخش سوخت در قالب DME ، MTBE،BLENDINGو بایودیزل استفاده خواهد شد. سوخت DME هنوز بطور جدی در ایران مورد توجه قرار گرفته نشده است این در حالی است که شرکت مهندسی گاز با انجام تحقیقات لازم  این سوخت پاک را توصیه کرده است، زیرا  DME از لحاظ محیط زیست بسیار قابل قبول است و می تواند جایگزین خوبی به جای گازوئیل و LPG شودو  نیز  به عنوان سوخت پاک در کشتی ها مصرف شود.

یوسف زادگان در مورد پتانسیل های جدید مصرف متانول در ایران گفت:تمایل  تولید کنندگان چینی به سرمایه‌گذاری در طرح های MTO در کنارواحدهای متانول به منظور حذف کرایه حمل یکی از پتانسیل های موجود است که باید از آن استفاده کرد. همچنین تولید DME به عنوان سوخت پاک و جایگزین و برنامه‌ریزی شده به جای گازوئیل و در مواردی LPG، ایجاد تسهیلات عرضه متانول به عنوان تحویل سوخت به کشتی های اقیانوس پیما در مناطق چابهار ، جاسک و عسلویه با هماهنگی وزارت نفت و سازمان کشتیرانی ایران و سازمان جهانی کشتیرانی برای بانکرینگ متانول ازدیگر پتانسیل های جدید مصرف در کشور است که باید بالفعل شود.

گفتنی است موسسه متانول و آمونیاک آینده در سال ۹۷ به عنوان موسسه ای غیر تجاری توسط جمعی از متخصصین با سابقه صنعت متانول و آمونیاک کشور تاسیس شده است. هدف این موسسه جمع آوری اطلاعات و تجربیات موجود در زمینه های طراحی ، اجرا، راه اندازی و نگهداری واحدهای متانول و آمونیاک و انتقال تجربیات مدیران و کارشناسان به نسل جدید است.

شرکت بازرگانی مشترک بین تولید کنندگان متانول
به گزارش خبرنگار نیپنا ،میر احمدی مدیر عامل پتروشیمی زاگرس در مورد وضعیت جاری و چشم انداز بازار متانول در همایش متانول و زنجیره ارزش گفت: مصرف جهانی در دنیا برای متانول نه تنها رو به کاهش نیست بلکه مصارف جدید مانند استفاده از متانول برای تولید سوخت پاک نیز در حال اضافه شدن به تقاضاهای قبلی است اما مسئله مهم چگونه فروختن و بازارهای مقصد متانول ایران است در حال حاضر بزرگترین بازار مصرف متانول جهان چین است که در سال گذشته میلادی ۶۲ میلیون تن مصرف داشته و تنها ۵۳ میلیون تن تولید کرده است و بقیه را از کشورهای دیگر تامین کرده است.

وی ادامه داد: چین در حال حاضر ۸۰ درصد متانول خود را از زغال سنگ و ۲۰ درصد آن را از گاز طبیعی تولید می کند اما با چالش محیط زیستی مواجه است و باید واحدهای زغال سنگی را تعطیل کند به همین دلیل صادرات متانول به مرور بیشتر خواهد شد به شرط آنکه تولید کنندگان متانول عرضه همگرا و هماهنگ داشته باشند در غیر این صورت خریداران از تفرق بین تولید کنندگان سوء استفاده خواهند کرد .

مدیر عامل پتروشیمی زاگرس اظهار کرد: تاکنون دو سمینار با حضور تولید کنندگان و طرح های تولید متانول برگزار شده است که اهم اقدامات آن پیگیری ثبت شرکت بازرگانی مشترک بین تعدادی از تولیدکنندگان ایرانی متانول برای فروش مشترک در بازارهای صادراتی است یعنی همه در یک سبد تحت عنوان متانول ایران صادر شود. همچنین این بازرگانی مشترک می تواند در رابطه با حمل و نقل نیز هماهنگی ایجاد کند.

 
 
 

نظرات کاربران

    برای این مطلب تاکنون نظری ثبت نشده است.

نظر شما چیه؟ همین الان نظرت رو برای ما ارسال کن

نام و نام خانوادگی :

پست الکترونیک :

نظرات:

آدرس ارتباطی ما

آدرس : ماهشهر ، بندر امام خمینی (ره) ، شرکت پتروشیمی رازی 

ایمیل : info@psarco.com