صنعت پتروشیمی امروز بر قله افتخار نشسته است
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، صنعت پتروشیمی را صنعتی ارزش‌آفرین و بدون ریسک عنوان کرد و گفت: این صنعت امروز بر قله افتخار نشسته است.

تاریخ انتشار: دوشنبه 26 اردیبهشت 1401

لینک کوتاه :


: 433

به گزارش خبرنگار نیپنا، مرتضی شاهمیرزایی امروز (دوشنبه، ۲۶ اردیبهشت‌ماه) در روز پایانی بیست‌وششمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ظرفیت کنونی صنعت پتروشیمی ایران ۹۰ میلیون تن در سال است که با تکیه بر توان متخصصان و دانشمندان کشور تا ۱۰ سال آینده به ۲۰۰ میلیون تن در سال می‌رسد.
وی ادامه داد: توسعه صنعت پتروشیمی در سال‌های آتی به گونه‌ای است که محصولات تولیدی در ادامه زنجیره ارزش خواهند بود و ارزش افزوده بیشتری ایجاد خواهند کرد.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: صنعت پتروشیمی امروز بر قله افتخار نشسته است و صنعتی ارزش‌آفرین و بدون ریسک است.
شاهمیرزایی از همه سرمایه‌گذاران و دانشمندان توانمند دعوت کرد که به یاری این صنعت بیایند چراکه این صنعت میراثی ماندگار برای آیندگان است و گفت: برای توسعه و ساخت واحدهای جدید پتروشیمی نیاز به نوآوری پژوهشگران و متخصصان است.
بسته‌های سرمایه‌گذاری خارجی آماده است
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تأکید بر اینکه بسته‌های سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران خارجی فراهم است، ادامه داد: سرمایه‌گذاران می‌توانند به فراخور نیاز از این بسته‌ها استفاده کنند.
شاهمیرزایی با بیان اینکه هنوز بخشی از کالاها، فرآیندها و نیازمندی‌های صنعت پتروشیمی داخلی‌سازی نشده است و توقع داریم از همه افراد که وارد عمل شوند، اظهار کرد:  همچنین از همه هلدینگ‌ها و شرکت‌های فعال صنعت پتروشیمی دعوت کرد که با همکاری هم قدم‌های نهایی برای بومی‌سازی این صنعت را در سال‌های آینده برداریم.
وی به اشاره به سفر اخیر به روسیه بیان کرد: کشورهای همسایه به مواد پتروشیمی و مصرفی مانند کاتالیست‌های این صنعت نیاز دارند بنابراین بومی‌سازی همه محصولات و تجهیزات و فرآیندهای صنعت پتروشیمی برای صدور آن‌ها ضرورت دارد.

صفر تا 100 طرح اسلام‌آباد ایرانی خواهد بود
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: طرح اسلام‌آباد غرب از جمله طرح‌های پتروشیمی است که صفر تا ۱۰۰ آن از سوی سازندگان و دانشمندان ایرانی اجرا می‌شود.
شاهمیرزایی به ۶۹ مجتمع پتروشیمی فعال در کشور اشاره کرد و گفت: این صنعت نقش تعیین‌کننده‌ای در تأمین منابع ارزی و تعادل اقتصادی کشور ایفا می‌کند به‌طوری که پارسال بیش از ۱۵ میلیارد دلار انواع محصول پتروشیمی صادر و ۱۲.۵ میلیارد دلار در سامانه نیما عرضه شد.
وی درباره تفاهم‌نامه‌هایی که روزگذشته میان هلدینگ‌های پتروشیمی و شرکت ملی نفت ایران برای توسعه میادین نفتی و گازی توضیح داد: ظرفیت صنعت پتروشیمی پارسال به 90 میلیون تن رسید در حالی که تولید واقعی صنعت حدود 65 میلیون تن بود که این شکاف دلایل مختلفی داشت.

سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌ها در بالادست
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: یک بخشی به تعمیرات اساسی یا حوادث پیش بینی نشده بازمی‌گردد و بخشی نیز به دلیل محدودیت خوراک گاز برای واحدهای خوراک گازی در فصل سرد سال است.
شاهمیرزایی تأکید کرد: بنابراین یکی از راه‌های تأمین خوراک پایدار پتروشیمی‌ها، سرمایه گذاری این صنعت در بخش بالادستی است که هلدینگ‌های پتروشیمی در بخش بالادست سرمایه گذاری می‌کنند تا خوراک پایداری برای مجتمع‌های پتروشیمی خود داشته باشند که تفاهم‌نامه های آن با شرکت ملی نفت ایران دیروز امضا شد.
وی تأکید کرد: همه کاتالیست‌های راهبردی صنعت پتروشیمی تا پایان دولت سیزدهم بومی‌سازی خواهند شد.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره انتصاب مدیران شرکت‌های پتروشیمی گفت: غالب مدیران صنعت نفتی که در این دوره انتخاب شده‌اند همه از خود سازمان و بدنه بوده‌اند. در صنعت پتروشیمی نیز بنا بر این است که از کسانی که دارای دانش، تخصص، تجربه لازم برخوردارند و خوش سابقه و خوش نام هستند، استفاده شود.
شاهمیرزایی به اداره هلدینگ‌های پتروشیمی از سوی بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: نقش شرکت ملی صنایع پتروشیمی توسعه‌گری و تنظیم گری کلان این صنعت است و در جزئیات مدیریتی و تصمیمات ریز هلدینگ‌ها و شرکت‌ها و طرح‌ها مداخله نداریم. مگر در موردی که از چشم سهامدار دورمانده باشد.
وی در زمینه سهم خوراک گازی پتروشیمی های کشور اظهار کرد: 72 درصد مجتمع‌های کنونی ما خوراک گازی هستند و بنا داریم که توازنی بین مجتمع‌های خوراک مایع وگازی ایجاد کنیم.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به بهره برداری از 6 طرح تا پایان امسال خبر داد و گفت: راه‌اندازی پتروشیمی خمین انجام شده و به زودی به بهره‌برداری می‌رسد. با تکمیل این طرح حدود 5 میلیون تن به ظرفیت صنعت افزوده می‌شود.
شاهمیرزایی ادامه داد: تلاش ما این است که با توجه به ورود واحدهای جدید، شکاف میان تولید و ظرفیت را کم کنیم که برنامه‌ریزی‌هایی هم انجام شده از جمله تفاهم‌نامه های دیروز.

پیش‌مجوز پتروشیمی میانکاله به پایان رسیده بود
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در پاسخ به پرسشی درباره احداث طرح پتروشیمی میانکاله گفت: وظیفه صنعت پتروشیمی حمایت از سرمایه‌گذاران این صنعت است.
وی افزود: به طرح‌های پتروشیمی برای طی مراحل لازم برای دریافت مجوزها از جمله مجوز محیط زیست، پیش مجوزی ارائه می‌شود، پیش مجوز طرح پتروشیمی میانکاله نیز دی ماه ۱۴۰۰ به پایان رسیده و این طرح موافقت اصولی دریافت نکرده است.
شاهمیرزایی ادامه داد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان شرکت مادرتخصصی اعلام می‌کند که این طرح هیچگونه موافقت اصولی ندارد و باید مسیر قانونی را طی کند و در صورت دریافت همه مجوزها ما وظیفه داریم که از سرمایه‌گذار حمایت کنیم.
شاهمیرزایی با اشاره به اینکه بیش از ۱۷۰۰ هکتار از فضای سبز صنعتی کشور یعنی بیش از ۵۰ درصد آن از سوی صنعت پتروشیمی ایجاد شده است، ادامه داد: بیش از ۶۰ درصد فضای مجتمع‌های پتروشیمی فضای سبز است در حالی که تکلیف قانونی ۱۰ است.

نظرات کاربران

    برای این مطلب تاکنون نظری ثبت نشده است.

نظر شما چیه؟ همین الان نظرت رو برای ما ارسال کن

نام و نام خانوادگی :

پست الکترونیک :

نظرات:

آدرس ارتباطی ما

آدرس : ماهشهر ، بندر امام خمینی (ره) ، شرکت پتروشیمی رازی 

ایمیل : info@psarco.com