صادرات 16 میلیارد دلار انواع محصولات پتروشیمی در سال 1401
وزیر نفت با اشاره به ظرفیت تولید سالانه ۹۲ میلیون تنی صنعت پتروشیمی کشور گفت: پارسال به ارزش ۱۶ میلیارد دلار محصول پتروشیمی صادر شد.

تاریخ انتشار: شنبه 11 شهریور 1402

لینک کوتاه :


: 316

به گزارش نیپنا، جواد اوجی امروز (دوشنبه، ششم شهریورماه) در آیین آغاز رسمی برداشت گاز از فاز ۱۱ پارس‌ جنوبی با حضور سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری در عسلویه با اشاره به اینکه این دومین بار در ۶ ماه گذشته است که رئیس‌جمهوری برای بهره‌برداری از طرح‌های صنعت نفت به استان بوشهر می‌آید، افزود: اسفندماه پارسال، آیت‌الله رئیسی برای افتتاح پالایشگاه طرح توسعه فاز ۱۴ پارس‌ جنوبی به عسلویه آمد که با بهره‌برداری از این پالایشگاه روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب به ظرفیت فرآورش گاز کشور اضافه شد.

وی ادامه داد: در همان مراسم تأکید شد فاز ۱۱ پارس جنوبی در این دولت به بهره‌برداری برسد، زیرا رئیس‌جمهوری بر توسعه میدان‌های مشترک به‌ویژه تکمیل فازهای پارس جنوبی تأکید بسیار دارند.

وزیر نفت تأکید کرد: امروز این توفیق حاصل شد و فاز ۱۱ پارس جنوبی به بهره‌برداری رسمی رسید و این در حالی است که شرکت‌های خارجی مانند توتال، شل و سی‌ان‌پی‌سی‌آی (شاخه بین‌المللی شرکت ملی نفت چین) برای توسعه این فاز ۲۰ سال هیچ اقدام عملی نکردند.

اوجی با بیان اینکه این پروژه طی ۲۰ ماه گذشته با تلاش شرکت‌های ملی نفت ایران، نفت و گاز پارس، پتروپارس، مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی و... با پشتیبانی دولت به بهره‌برداری رسید، گفت: ارزش قرارداد توتال در فاز ۱۱ حدود ۴.۸ میلیارد دلار بود که این شرکت به‌دلیل تحریم‌ها در سال ۹۷ از توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی خارج شد اما کار در دولت سیزدهم متوقف نماند و با این باور ما امروز شاهد بهره‌برداری از این پروژه هستیم.

وی با اشاره به اینکه در هفته دولت قرار داریم و همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های کشور پروژه‌های خوبی آماده افتتاح دارند، افزود: اما به‌دلیل اهمیت موضوع، مشترک بودن میدان پارس جنوبی و کار بی‌سابقه و بی‌نظیر در توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، رئیس‌جمهوری برای افتتاح و بهره‌برداری رسمی در عسلویه حاضر شدند و عملیات بهره‌برداری و تولید گاز از فاز ۱۱ را آغاز کردیم.

وزیر نفت با تأکید بر لزوم رعایت اصول ایمنی و امنیتی برای حضور رئیس‌جمهوری در فاز ۱۱ پارس جنوبی ادامه داد: برنامه‌ریزی برای توقف تولید انجام شد اما آیت‌الله رئیسی اجازه حتی یک لحظه توقف تولید گاز را ندادند.

روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز از فاز ۱۱ با تکمیل همه چاه‌ها

اوجی تصریح کرد: با تکمیل چاه‌های فاز ۱۱، روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی برداشت خواهد شد.
 

نظرات کاربران

    برای این مطلب تاکنون نظری ثبت نشده است.

نظر شما چیه؟ همین الان نظرت رو برای ما ارسال کن

نام و نام خانوادگی :

پست الکترونیک :

نظرات:

آدرس ارتباطی ما

آدرس : ماهشهر ، بندر امام خمینی (ره) ، شرکت پتروشیمی رازی 

ایمیل : info@psarco.com